torsdag 2 april 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 Godt liv

Svar til alle: Se vedhæftning et helt andet sted!

louise raaschou 4390Skoleintra er sikkert et formidabelt værktøj for rigtig mange. For os andre er det som et dagligt besøg hos tandlægen

• Jeg hader skoleintranettet. Jeg. Hader. Det. Faktisk er det allerbedste ved ikke at have mine drenge hjemme på fuldtid, at jeg flere dage slipper for at stress-klikke rundt i det. Og ja, jeg er med på hensigten: Alt er samlet ét sted, og det er jo befriende nemt, enkelt og praktisk. Hvor meget lettere bliver livet ikke, når man bare klik-klikker og vupti! Så er man ajourført med lektier og forældremøder. Der er bare ikke noget vupti! over det overhovedet. I hvert fald ikke herhjemme, hvor dette menneskeskabte helvede medfører myoser, frustration og hyperventilering.

For det er som om, at samtlige lærere, pedeller, pædagoger, talepædagoger, skolepatruljer, vikarer, støttelærere, sekretærer, klubledere og alle deres praktikanter absolut må meddele sig.
Hele tiden. Om vask af skoletrappen, beslutning om farven på skolepatruljens veste, referat af mødet om farven på skolepatruljens veste, menuen i klubben (denne uge), påmindelse om koloni, der finder sted om halvandet år, vask af skoletrappe i polsk venskabsby etc etc …. Som en flok 12-årige tøser på Twitter. (”Jeg har lige tisset”).
Og når man nu også kan få alverdens sjove farver og effekter, der blinker hele tiden, så ville det da også være en skam ikke at bruge dem. Hele tiden. Holder diverse personalegrupper mon intra-møder, hvor de brainstormer? (”Se lige her, jeg har fået en neongrøn nisse til at flik-flakke henover mit indlæg om glemte sager.” ”Ej, hvor cool. Men så dyrk lige min pink flodhest - den laver et link, når den åbner munden”).

Og så sidder man der og vil egentlig bare gerne finde ud af, hvad ældste pode har for til i morgen, men for f…..det er vanskeligt. Dels fordi indlæg med lyd og 3D effekter forstyrrer en smule, dels fordi der tilsyneladende også er en masse hemmelige steder, man skal lede.
Og vedhæftninger, man skal åbne. For mens nogle lærere lægger lektier direkte ud på siden (se vedhæftning), vælger andre små, obskure mapper, der ikke hedder ’lektier’, men ’dokumenter’. Måske. Måske skal man klikke på ’ugeplan’ eller ’klassen’. Det er ikke altid til at vide.
Det er for eksempel ikke mere end et par dage siden, at jeg opdagede en mappe, hvor (nogle) lærere meddeler sig direkte til mig, hvis barn ikke har lavet lektier eller lignende (se vedhæftning). Svært at bevare illusion om voksen med overblik, når man først reagerer halvanden måned senere.
     
Kan de ikke bare sende en mail? Eller en besked via intra ’beskeder’, som vist er der til samme formål: Altså beskeder.
På den anden side, bliver vigtige ting let overset i ’beskeder’, for dén side er slaraffenland for de forældre, der også har et stort behov for at meddele sig. Til alle. Hele tiden. Om teaterture, spilleaftener, julegave til klasselæreren, skitur, husk at melde jer til skitur, absolut sidste chance for tilmelding til skitur... Og jeg kan ikke overskue at klikke mig gennem en tråd på tolv beskeder, der starter med emnet ”har nogen set Leonoras lyserøde dunvest?” og slutter med Sv: Sv: Sv: Sv: Sv. Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: ”Nej”.
Jeg magter det bare ikke, og derfor hænder det også, at jeg ikke får set mere relevante beskeder. Om forældremøder og den slags.
Og derfor ofte er helt blank, når jeg får et, ”vi ses i aften” smidt i hovedet en tilfældig onsdag morgen af en medforælder. Som bliver stående og smiler imødekommende, mens jeg også smiler imødekommende og mentalt scroller ned gennem dunvest-beskederne for at finde, hvad jeg har misset.
    
Kunne man ikke lave nogle regler? Eller bare vedtæger i det mindste. Hvor alle blev pålagt lige at sove på det og overveje, om den tanke nu også er så vigtig at italesætte på intra. For de ansattes vedkommende måske en relevans-tjekliste: Er det nødvendigt at dele trappevask ordningen med alle? Eller den daglige up-date af byggeriet til den nye legeplads. Har man måske nogle venner, man kan vende det med i stedet?
Og kunne forældre ikke begrænse efterlysninger til et logisk niveau? Sandsynligheden for at en af klassens drenge er kommet til at tage Leonoras lyserøde dunvest med hjem er vitterligt ikke særlig stor. Men ok, jeg skal da gerne kigge efter.

Kultur:

København:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: