onsdag 21 august 2019

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

Forsinket med flyet? Husk erstatning

sponsor flyjura flyforsinkelseDet kan være en ret kedelig oplevelse at være udsat for forsinket eller aflyst fly. Hvis man rejser med små børn, kan det også være en ganske stressende oplevelse – har man mad nok?, misser man babyens lur eller løber ipads tør? Så kan det blive en ret anstrengende oplevelse. Især hvis der tilmed bliver usikkerhed omkring overnatning og mad.

Derfor er der heldigvis nogle EU-regler der stiller krav til flyselskaberne. De er helt fra 2004 – før denne tid var flyforsinkelse endnu mere udbredt end i dag. Derfor blev der vedtaget regler omkring erstatningspligt for flyselskaberne, såfremt flyforsinkelser overskred visse grænser. For kortere flyvninger kan forsinkelser på selv 2 timer – målt på endeligt ankomsttidspunkt i ankomst lufthavn – udløse erstatningskrav og kompensation.

Erstatning på op til 4.500 kr
Hvis forsinkelsen er mere end 3 timer, og der er tale om en flyvning der enten eller slutter i EU, med en distance på over 3000 km mellem afgangs- og ankomstlufthavn, kan det udløse hele 600 Euro i erstatning – svarende til ca 4.500 kr pr. passager. Hvis distancen er mellem 1500 og 3000 km kan de udløse 450 Euro i erstatning – svarende til ca 3.000kr pr. passager. Ved kortere distancer under 1500 km kan forsinkelse eller aflysning udløse 250 Euro erstatning, svarende til 1850 kr.

Men der er naturligvis undtagelser: Ekstraordinære omstændigheder
Såfremt der indtraf ”ekstraordinære omstændigheder” i forbindelse med forsinkelsen bortfalder erstatningsansvaret for flyselskabet. Ekstraordinære omstændigheder kan være usædvanlige vejrforhold – mere end blot lidt vind og regnvejr, krig, terror, eller den af flyselskaberne oftest forekommende undtagelse: tekniske problemer. EU-forordningen fra 2004 var meget vag i sin definition af undtagelserne, hvorfor der skulle en lang række EU-domme til at klargøre hvornår flyselskabet ifaldt ansvar.

Fra 2004 og frem blev kravene skærpet i takt med, at flyselskaberne ofte lod en tilfældig fejl være årsag for forsinkelsen. Disse forsinkelser blev til sager for EU-domstolene og her vandt flypassagererne ofte retten. Retstilstanden i dag er den, at kun tekniske problemer der ikke kunne forebygges ved vedligeholdelse som angivet af flyfabrikanten, kan give anledning til ansvarsfrifindelse for flyselskaberne i forbindelse med flyforsinkelse. Som oftest vil et teknisk problem være af en karakter der kunne være forebygget ved passende vedligeholdelse.

Desuden er dårligt vejr også en undtagelse for erstatningsansvaret for flyselskaberne. Men dårligt vejr i en lufthavn på en foregående flyvning er i henhold til EU-domstolene ikke undtagelse. Det dårlige vejr skal være påviseligt og være sket på i enten ankomst eller afgangslufthavn på de tidpunkter flyvningen skulle være afviklet.
Udbetaling af erstatning

Men en ting er, at have retten på sin side, en anden ting er, at få udbetalt erstatningen. Her vil flyselskaberne ofte gøre sig anstrengelser for, at undgå dette. Derfor er der opstået en branche af retshjælpsvirksomheder, der hjælper forsinkede flypassagerer med at få udbetalt deres retmæssige erstatning for flyforsinkelse. I Danmark vil det være Flyforsinkelse.dk, Flyhjælp og Flypenge. På websiden flyjura.dk kan du se en sammenligning af disse, og få beregnet hvor du opnår den bedste udbetaling af kompensation.

 

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.