Første spadestik til Grønne Eng er taget

grønneeng spadestikMandag 11. oktober blev projektet Grønne Eng indviet med første spadestik.

Mandag eftermiddag blev de første spadestik taget til det kommende grønne bofællesskab Grønne Eng. Her stod den på taler, kaffe og lune vafler. Med til festlighederne var adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro, overborgmester i København, Lars Weiss, og direktør i FB Gruppen, Hans-Bo Hyldig samt kommende beboere med deres børn.

Overborgmesteren lagde ud med ros til projektet og resten af Ørestad:
"Ørestad er i rivende udvikling, og bydelen er ikke færdig. Bylivet pibler frem, efterhånden som bydelen tager form. Om to år vil der her ligge et flot nyt byggeri, der skal danne ramme om fællesskab, og fællesskab er vigtigt for byen, for vi bliver hele tiden flere her i København. Byens vokseværk stiller nye krav til, hvordan vi indretter os. Vi skal forbruge smartere for at skåne klimaet, og den fortælling spiller Grønne Eng ind i. Ørestad er før blevet beskyldt for at være kedelig, for vindblæst og ligefrem menneskefjendsk. Men i mine øjne er Ørestad en unik, bærdygtig og moderne bydel. Jeg glæder mig til at se den bydel, som Grønne Eng bliver en del af," lød det fra Lars Weiss (S).

grønneeng spadestik2

Herefter greb adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro, mikrofonen: 

"Det, der karakteriserer Grønne Eng og Ørestad, er en pionerånd. Det kan os, der har ansvaret for at skabe nogle rammer, mærke. I vil noget andet og noget større herude. Ørestad har fra starten villet markere sig som en bæredygtig bydel, og det kan vi se på beboerne er herude. I er super flinke til at bruge metroen og cykle, og I er meget bevidste om, hvordan I lever jeres liv. Det fællesskab bliver I hos Grønne Eng nu en del af. Den ånd, der gennemsyrer jeres projekt, er den grundlæggende ånd i Ørestads hverdag."

Efter talerne fik Grønne Engs børn lov til at tage de første spadestik sammen med overborgmesteren og Anne Skovbro.

grønneeng spadestik3

Vil inspirere til mere fællesskab
Rikke Amalie Søndler, adm. direktør i EcoVillage, håber på at kunne inspirere resten af byen med bofællesskabet:
"At etablere bofællesskab i København har - ikke overraskende - vist sig at være vanskeligt, men vi håber med Grønne Eng at kunne inspirere til langt mere fællesskab i København. Grønne Eng bliver sjov at have i bydelen. Bofæller er kendt for at være meget aktive i lokalmiljøet i forhold til fællesskabsopbygning, idet det er socialt ressourcestærke mennesker, som deltager i alt fra planlægning af fritidsaktiviteter til bestyrelsesarbejde m.v. overalt. Derudover bliver der i Grønne Eng nogle meget aktive og hyggelige fronter ud mod Else Alfeltsvej og ned mod promenaden. Til den ene side ned mod promenaden kommer bofællesskabet til at spise sammen fire dage om ugen, og ud mod Else Alfelts Vej kommer der værksted, hvor der makkes cykler, gæsteværelser, øvelokaler for amatørmusikere, et kontorfællesskab, hvor man godt kan leje en plads, selv om man ikke bor i fællesskabet, et fællesvaskeri med regnvandsgenanvendelse, en teenageafdeling og et fitness/yogarum. Så der kommer masser af gang i gaden," siger Rikke Amalie Søndler fra EcoVillage, der står bag bofællesskabet.

Grønne Eng kommer til at bestå af 41 andelsboliger og 34 ejerboliger. Der bliver også etableret et fælleshus på 1000 m2, som skal rumme fælleskøkkener, kontorfællesskaber, værksteder m.m. Bofællesskabet kommer til at ligge omkring en fælles gård. Det får en tagterrasse vendt ud mod Kalvebod Fælled med et drivhus til orangeri og dyrkning af grøntsager. Mod syd kommer en tagterrasse mere. Derudover vil der være fællesspisning fire dage om ugen samt en delebilsordning.

LÆS OGSÅ: Grønne Eng får lov til at droppe 20 p-pladser

El-delebilsordning
Bofællesskabet fik 3. juni 2019 dispensation af Københavns Kommune fra lokalplanen til at nedsætte antallet af parkeringspladser fra 50 til 30 med det formål at lave en delebilsordning. EcoVillage havde forinden spurgt de 75 købere på venteliste om deres forventede behov for parkeringspladser. Under hver femte ytrede et ønske om at have egen bil, og iblandt bilejerne var flere interesserede i at skille sig af med egen bil, hvis deleordningen fungerer godt.

Teknik- og Miljøforvaltningen lagde i sin anbefaling til dispensation vægt på, at:
- der er tale om en professionel ansøger indenfor bæredygtige bofællesskaber
- der er tale om et bofællesskab, hvor delebilordningen er en integreret del af bofællesskabets koncept. Den bliver indarbejdet i ejerforeningens vedtægter og er dermed kendt for kommende beboere før indflytning
- kun 20 pct. af de kommende beboere har tilkendegivet ønske om egen bil
- Bofællesskabet ligger ca. 500 meter fra Vestamager Station

"Én delebil kan erstatte fem til ti private biler. Det viser en række europæiske undersøgelser. Og det er ikke kun økonomisk fornuftigt at have delebiler, det giver også mere plads til andre faciliteter, når parkeringspladserne ikke fylder," lød det fra forvaltningen.

Fem delebiler skal have en fast stamplads i bofællesskabet, og dertil kommer et behov for mere cykelparkering.

"Vi håber dermed at bidrage med langt færre biler til bydelen, end det ville have været tilfældet, hvis vi skulle have opført parkeringskælderen," siger Rikke Amalie Søndler.

Bofællesskabet opføres på Else Alfelts Vej 26 med indflytning i februar 2023.

DEBAT:

LOUISES KLUMME:

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk