onsdag 23 september 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

Nye ladepladser uden abonnement

elbiler hyundai nexo brintbil motor sep 2019 crowne plaza1. august åbnede By & Havn seks nye ladepladser på den midlertidige terrænparkeringsplads ved Nordre Fælled Kvarter i Ørestad Syd. I starten af 2021 åbner 18 nye ladepladser i det kommende p-hus ved Rambøll på Hannemanns Allé. Den nye leverandør Spirii tilbyder opladning til fast kWh-pris uden abonnement.

By & Havn har lavet en ny strategi for opladning af elbiler, og i den forbindelse  valgt at skifte til en ny leverndør, som tilbyder alle el-bilejere at tanke strøm og betale pr. kilowatt-time uden krav om abonnement mv. 

De seks første ladepladser skal indgå i en evaluering af den nye ordning, inden de efter planen rulles ud i stor skala på alle parkeringsanlæg. 

Sammenlignet med sidste år er antallet af opladninger steget med 48 procent i By & Havns parkeringsanlæg. Samtidig kan man se, at andelen af elbiler i Ørestad er klart større end i det øvrige København. I Københavns Kommune er 0,76 % af bilerne elektriske. Men i Ørestad er andelen på 2,7 %.

I dag er der 20 ladepunkter i Ørestad Syd, og i følge planen skal der inden udgangen af 2022 være 60. I Ørestad City (ekskl. Bella Kvarter) er der i dag 10 ladepunkter, og ved udgangen af 2022 skal der være 30. Udrulningen vil ske løbende, og de parkeringsanlæg, hvor behovet er størst, vil blive prioriteret først.

Behov kan ændre sig
I arbejdet med den nye strategi for el-opladning har By & Havns bl.a. undersøgt, hvordan nuværende ladepladser bliver brugt, og hvordan behovet for opladning ser ud i fremtiden. Der er også afholdt dialogmøder med lokale beboere og elbilister med fokus på deres ønsker. 

Det er meget forskelligt, hvor ofte en elbil har behov for opladning. Hvis f.eks. der er mange plug-in hybrid biler, stiger behovet for ladestandere, for de skal oplades hyppigere. 

"Vi er derfor opmærksomme på, hvordan bilparken udvikler sig lokalt," siger proejketleder i By & Havn, Katrine Hansen.

Ladeplads er ikke en p-plads
En anden problemstilling er at ladepladserne bruges som parkeringspladser. Det skaber frustration hos de elbil-ejere, som skal oplade deres bil.

By & Havn vil i den kommende tid afprøve forskellige løsninger og metoder for at opnå et fornuftigt flow på ladepladserne. 

"Vi kigger blandt andet på tidsbegrænsning og reserverede elbil p-pladser ved siden af ladepladserne, så det er nemmere og mere attraktivt at flytte bilen efter endt opladning," forklarer Katrine Hansen.

Spirii
De nye ladepladser leveres og drives af selskabet Spirii. Opladning kan ske med en ladebrik eller app’en Spirii Go. Afregning sker efter forbrug, uden krav om abonnements-aftaler og bindingsperioder. Spirii står for service og vedligehold af ladeboksene, og vil have 24/7 kundesupport.

Prisen bliver 2,5 kr. pr. kWh for By & Havns faste parkeringskunder og 3,5 kr. for øvrige parkeringskunder. Ifølge en prissammenligning foretaget af Bilmagasinet, er Spirii blandt de billigere opladningsordninger. Prisen afhænger dog af bilmodel og kilometerbehov. 

Har man en Tesla 3, og kører 10.000 km årligt, forbruger man 1339 kWh strøm om året. Med et Spirii ladekort vil det koste 3.347 kroner årligt at oplade bilen i Ørestads p-anlæg. Hvis man vel at mærke er fast parkeringskunde hos By & Havn. Beregningen af strømforbruget fremgår af en pristest lavet af Bilmagasinet.dk. Testen placerer Spirii i den billige ende af de mange opladningsordninger, som tilbydes. Kun Tesla Supercharging samt Sperto er billigere ifølge testen.

www.parkingcph.dk

wwwspirii.dk

Vilde elbiler i Ørestad

Elbiler kan lades i Ørestad

Godt liv:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Louises klumme

DEBAT: