tirsdag 7 juli 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 københavn

Hun har base på begge sider af Øresund

pernille roemer NewsOresund Anna Palmehag 1Pernille Rømer flyttede til Malmø for at satse helhjertet på sin nye ansættelse som kontrabassist på Malmö Opera. Men efterhånden begyndte de subtile forskelle mellem landene at nage hende. Nu har hun genfundet balancen ved at flytte tilbage til København og pendle til jobbet i Sverige.


At blive fastansat som klassisk musiker er svært. Ledige job besættes gennem prøver, hvor de søgende spiller nogle minutter for en jury – alle samme stykke – hvorefter en af dem udvælges. Pernille Rømer søgte over 30 faste stillinger inden hun fik jobbet som stemmeleder for kontrabasisterne ved Malmö Opera.
– Så den måde er det en tilfældighed at det blev Sverige. På den anden side blev jeg samtidig tilbudt arbejde i det sydlige Jylland, men valgte at ikke tage det eftersom Malmø var tættere på mine forældre i København, siger hun.

Igennem flere år havde hun haft midlertidige job over hele Europa, men hendes sigte havde været indstillet efter at få et job i Øresundsregionen. Hun bestemte sig for at flytte til Malmø for virkelig at komme ind i jobbet, lære svensk og opbygge gode relationer til sine kolleger. Hun lejede et lille hus i bydelen Västra hamnen og trivedes både der og på jobbet, som hun lagde fuld fokus på. Men efterhånden begyndte hun at føle sig lidt udenfor.
– Den voksede langsomt, den der følelse af at ikke være helt hjemme. Måske var det varerne man køber i butikken, og som er lidt anderledes. Yoghurten og osten smager en smule anderledes i forhold til ens barndom. Men det er ikke det som giver forskellen… Det er svært at sætte fingeren på hvad det var, siger hun.
Myndighedskontakten var et andet område hvor hun ikke rigtig vidste hvordan det fungerede, selvom det var lettere at flytte til Sverige end til Tyskland, hvor hun har boet tidligere. Og hun savnede den generelle viden som ofte kommer med at vokse op i et land, såsom at man skal stille sig i en vis kø for at have en chance for at få en lejlighed. I fritiden tog hun til Danmark for at se familie og venner.

pernille roemer tall NewsOresund Anna Palmehag 1Da Pernille Rømer fik jobbet som stemmeleder for kontrabasisterne ved Malmö Opera flyttede hun til Sverige for at komme ind i det nye liv. Men det var først da hun flyttede tilbage til København og blev pendler, at hun fandt sin balance i livet. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

I en periode tog Pernille Rømer orlov for at vikariere hos operaen i København og indså at det fungerede at pendle mellem landene. Fem år efter at hun var flyttet til Sverige fandt hun en lejlighed i København og følte omgående at hun havde fundet det rigtige.
– Det var som om mit liv faldt på plads. Det føles mere helstøbt at have en fod på hver side af Sundet, siger hun.
I lejligheden på Amager bor hun nu med sin norske mand, etårige datter og sin 200 år gamle, franskproducerede kontrabas, som hun bærer ud i stuen til en fotosession. De varme, mørke toner fylder rummet og hun går snart fra at føle sig generet foran kameraet til at glemme det. Pernille Rømer spiller klassisk bas, med bue, og venstrehåndens fingre bevæger sig langs strengene.
Efter lidt tid kigger hun op, lidt fortumlet.
– Hov, jeg kom helt ind i musikken, siger hun.
 
I foråret 2019, hvor interviewet er lavet, arbejdede Pernille Rømer igen en kortere periode for Operaen i København, men havde ingen planer om at stoppe sin ansættelse i Malmø. Der er godt nok ting som trækker kraftigt nedad: lavere løn i Sverige – især da den svenske krone står så lavt i forhold til den danske – og ikke mindst usikkerheden forbundet med pendlingen.
– Når en forestilling klokken syv i Malmø, så skal man være der klokken syv, så jeg er nødt til at beregne en betydeligt større buffer når jeg skal til jobbet. Flaskehalsen omkring broen er så sårbar, så jeg tager ikke afsted ikke én time men to inden, siger hun.
Alligevel er Malmö Opera blevet en del af hendes liv som hun ikke vil miste.
– Det er et fantastisk og sjovt hus at være i fordi det har et så bredt repertoire. Man spiller både pop- og rockmusik og symfonikoncerter, udover opera som egentlig er mit kernerepertoire. Det var en tilfældighed at det blev der jeg havnede, men det er virkelig vokset for mig. Jeg glæder mig til at komme tilbage, til trods for bekymringer med pendling og penge.

Musikalsk er der stort set ingen forskel på at spille i Sverige og Danmark, men arbejdsstilen mellem operahusene er forskellige på visse måder, oplever Pernille Rømer. Hun synes at det er spændende at skifte perspektiv i en periode.
– Det er meget tydeligt for mig at regionen har brug for to operahuse, for de fungerer på forskellige måder og komplementerer hinanden. Det er ikke kun lille Malmø der inspireres af det store operahus i København, det går også den anden vej. Malmøs fremgange med at opsætte rigtig store, gennemarbejdede musicalproduktioner inspirerer operaen i København, og Malmø har også en scene for børn og unge, som ikke har findes i Danmark, siger hun.
Efterhånden har Pernille Rømer sat flere musikalske rødder i Sverige end i Danmark. Udover arbejdet på operaen spiller hun jiddisch musik i bandet Di Yiddishe Kapelye, hopper ind hos Malmö Symfoniorkester og medvirker i kirkekoncerter.
– Jeg synes om at det ikke er det samme hele tiden. For at få et helt liv skal det ikke bare være én ting. Jeg har aldrig været så god til at sætte mig ned og blive ekstremt dygtig til én ting, jeg har altid holdt af variation, siger hun.
News Øresund – Anna Palmehag

 Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Kultur:

Godt liv:

København:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: